From:
Rzeczpospolita, wtorek 6 października 2009 nr 234 (8440)
Autor: Zofia
Jóźwiak
Lodówka powinna chłodzić, a kaloryfer
grzać
PRAWA
KONSUMENTA / Właściciele sklepów muszą naprawić bądź wymienić na nowy
uszkodzony towar lub zwrócić pieniądze. Wystarczy, że klient wystąpi w ciągu
dwóch lat od zakupu z zasadną reklamacją.
Wynika to z
ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu
cywilnego (DzU z 2002r. nr 141, poz. 1176 ze zm.). Reguluje ona wyłącznie
kwestie związane ze sprzedażą rzeczy ruchomych osobom fizycznym, nabywającym je
w celach niezwiązanych z działalnością zawodową lub gospodarczą. Sposób
postępowania jest inny niż określa to kodeks cywilny. Regulacje tej ustawy są
wciąż słabo znane zarówno przez przedsiębiorców, jak i kupujących.
Sprzedawcy muszą bardzo starannie
zawierać umowy ze swoimi kontrahentami, bo to oni, a nie producent odpowiadają
wobec klienta. A w
związku z tym ponoszą poważne konsekwencje ekonomiczne związane z naprawą,
wymianą czy zwrotem pieniędzy za towar.
Ustawę stosuje się tylko do rzeczy
ruchomych, wyłączony jest z niej obrót nieruchomościami. Nie ma też
zastosowania do usług.
Kiedy z ustawy, kiedy z kodeksu
Regulacji wynikających z ustawy o
sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się do obrotu między przedsiębiorcami.
Nawet wtedy, gdy to osoba fizyczna nabywa rzecz na potrzeby prowadzonej przez
siebie działalności.
Natomiast
przepisów kodeksu cywilnego o rękojmi za wady i gwarancji (konkretnie art. 556
– 581 k.c.) nie stosuje się do sprzedaży konsumenckiej. W miejsce rękojmi za
wady fizyczne rzeczy została wprowadzona zgodnie z unijnymi regulacjami
odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.
Fridge should
cool and radiator give heat
CONSUMER LAW / Shops owners either have to repair or
exchange a damaged good for a new one or they should return money. It will do,
that a customer will apply for a legitimate complaint during two years since a
purchase.
It results from the act on special conditions of
consumer sale and a change of the civil code (Journal of Laws from 2002 yr, №
141, item 1173 with changes). It exclusively regulates issues connected with
sale of movable things to physical persons, who purchase them to achieve goods
not connected with professional or economic activities. The way of proceedings
is different than the civil code defines. The regulations of this act are still
relatively weakly known both by entrepreneurs and buyers.
Sellers have
to enter into agreements with their contracting parties, because just they, not
a manufacturer, are responsible towards a customer. In
connection with this, they suffer serious consequences connected with repair,
exchange or return money for a commodity.
The act is applied only to movable things. Real estate
turnover is excluded from it. It is also not applied to services.
Regulations follow from the act of the consumer sale
are not applied to the turnover between entrepreneurs. Even when just a natural
person purchases a commodity in need of a business activity running by
themselves.
However, the civil code regulations on a warrant for defects and a
guarantee (specifically articles 556-581 of the civil code) are not applied to
consumer sale. Instead of a warrant for physical defects of a thing, according
to the European Union’s regulations, seller’s responsibility for discrepancies
between a consumer product and a trade contract.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz