Angielski, angielski, angielski... Język międzynarodowy już od kilkudziesięciu lat, zwłaszcza w takich dziedzinach jak gospodarka, informatyka, turystyka, lotnictwo.
Na stronie Artykuły i ... bloga ANGIELSKI I ... (janieja.blogspot ) znajdziesz rozmaite artykuły, felietony, spostrzeżenia, ciekawostki i dygresje związane z różnymi językami (nie tylko z angielskim). Jedną ze szczególnie wartych polecenia pozycji na tej stronie będzie coś o roboczej nazwie Przypadki Międzyjęzykowe (chociaż, może znajdzie się to raczej na stronie Rozrywki; zastanowię się ...). Co to takiego, wyjaśnię niebawem!
Angielski, angielski...
Jaki język byłby dziś językiem międzynarodowym (lingua franca), gdyby nie był nim angielski? Kiedyś takim językiem międzynarodowym był łaciński (ale nie ten podwórkowy..., bo ta odmiana łaciny jest wiecznie żywa :-) i świetnie się rozwija, czerpiąc skutecznie wyrażenia z różnych języków), a następnie francuski. Może byłby nim włoski - język łatwy i bardzo melodyjny, a może chiński, gdyż posługuje się nim najwięcej ludzi...
Co decyduje, że jakiś język pełni przez pewien czas (dłuższy lub krótszy) funkcję lingua franca, czyli języka uniwersalnego, którym porozumiewają się ludzie różnych narodowości, nie będący naturalnymi (z urodzenia) użytkownikami tegoż języka?
Jednym z czynników sprzyjającym dominacji jakiegoś języka nad innymi jest niewątpliwie rola polityczna, ideologiczna i ekonomiczna w świecie, jaką odgrywa kraj, w którym mieszkańcy posługują się danym językiem.
Gdy Rzym był potęgą - dominował język łaciński. Po upadku Rzymu łacina jednak nie straciła na znaczeniu w Europie, tym razem dzięki potędze Kościoła rzymskokatolickiego.
Potem do głosu doszła Francja, a wraz z nią język francuski (dominował w wiekach XVII - XVIII).
Następnie rozwinęła się potęga Anglii (wiek XIX) i od tej właściwie pory angielski jest w coraz powszechniejszym użyciu.
TEACHER’S SPEECH DURING LESSONS
Teacher’s speech during lessons has a very important influence on a lesson course. Skilful voice using by a teacher very often decides whether a lesson is a success or not. The main features of teacher’s voice and speech are pitch, intonation, rhythm, volume and tone. These features should be trained and developed by teachers themselves as frequently as possible to achieve a skill of full voice control.
First of all, teacher’s speech should not be monotonous. If it is monotonous, as a rule it causes boredom. In this case, pupils are not interested in lesson but they are bored to death and do something out. To avoid speech monotony, a teacher should control consciously their voice by applying diverse pitch, intonation, rhythm and volume.
Diversity of pitch consists in speaking either lower or higher voice in comparison with pitch that a teacher usually speaks. More effective seems to be using of lower pitch, which helps to achieve paying students’ attention, whereas the higher one is more distractive. In turn, the higher pitch of voice is usually more useful for keeping discipline in class.
As to concern intonation, it consists in diversifying of voice for the sake of meaning of sentences (indicative sentences, questions) as well as for emphasizing them (sentences suggesting e.g. happiness, sadness, fear, amazement etc.). Diversifying intonation serves arousing of pupils’ interest in lessons.
Rhythm of speech should be rather regular and as natural as possible. As a rule, a teacher should avoid speaking in an unnatural style, e.g. should avoid mumbling, sudden acceleration or exaggerated slowing down. Slowing can be useful when teaching pronunciation, especially in case of more difficult words.
As regards volume of teacher’s speech, it should be also as natural as possible. Both speaking too loudly and too quietly are rather distractive and uncomfortable for students. A teacher firmly should avoid speaking too loudly all the time, so as in this case pupils often cannot pay attention to what he or she says. Additionally, speaking too loudly often can be harmful for a teacher’s throat and can cause occupational disease of speech organs.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz